3. skemåltid, hvornår?

23. april 2008

Alder:
6 mdr.

3. skemåltid, hvornår?

Hej igen Helen!

Hvilken dejlig hjælp det at have dig lige ved hånden når man bliver i tvivl.

Det sidste svar jeg fik fra dig, beskrev jo at det egentlig gik ret godt med min lille dreng og at jeg bare måtte tro lidt mere på mig selv... Men nu jeg altså i tvivl igen.

Han har i forbindelse med overgangen til skemad taget godt på, her d. 2/4 blev han vejet til 8400g og 72cm. Og jeg her en fornemmelse af at vi meget snart nærmere os de 9kg nu. (han vejede ved fødsel 4330g 55cm).

Min dreng er hastigt ved at nærme sig de 7 mdr. (4.maj), og jeg er nu i tvivl om jeg skal introducere et 3. skemåltid for ham, men som du kan se er vi langt fra de anbefalet 750ml MME som han skal have i døgnet.

Hvis jeg tager den ene flaske fra og erstatter med et måltid vil han få 400ml lige til at oprette sit jernbehov og det er det. Er det nok? Og hvilken en af flaskerne er bedst at erstatte med et måltid? han spiser en del til aftensmad, hvilket kunne tyde på at han i løbet af dagen skulle have noget mere - men hvad og hvornår?

Har prøvet at give et mellemmåltid af advokado og most banan. Banan er han ikke glad for, det samme med havregrød. A38 med frugtmos er også prøvet og det er heller ikke et hit. Ellers er han virkelig god til at spise af og selv prøve at spise med ske. Skemad er han ...

Annonce

... i det hele taget MEGET glad for. Mælken kan godt være lidt en kamp at få i ham engang imellem, og jeg tror bestemt ikke at det bliver svært at vænne ham fra flaske, når den tid kommer.

Vores dag (gennemsnit over de sidste 3 dage) ser således ud:

Kl. 06: Halv sovende får han ca. 230ml MME

Sover herefter til kl. ca. 08.45

Kl. 9: 1½ dl Øllebrød med en bitte smule fløde ovenpå, ca½ dl frugtmos, drikker sødmælk og vand til.

Sover formiddagslur fra kl. ca. 10.30 til 12.30

Kl. 13: MME Drikker ca. 200ml

Sover eftermiddagslur fra ca. 14 til 15.30

Kl. 17: MME drikker ca. 180ml.

Powernapper ca. ½ time

Kl. 19-20: Grøntsagsmos med hakkekød, fisk eller kylling. (han spiser minimum 3dl og han bliver IKKE vegetar :)

Kl. senest 20.15 går han ud som et lys indtil næste dag kl. 06

Før i tiden drak han en flaske vælling omkring kl 23 sovende, men det vil han ikke mere, han bliver sur og græder når prøver at give ham den. (han vil bare gerne have lov at sove)

Nogen gange vil jeg næsten ønske at han var vågen lidt mere så jeg kunne nå at give ham alt det mad han skal have. (ja tænk jeg skriver det). Men jeg er nok ikke den første der skriver at det med maden er svært, specielt midt på dagen - når man måske også gerne vil ud og nyde det gode vejr.

Mange hilsner
SM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.